سازمان اداری و استخدامی کشور
هیئت وزیران در جلسه ۱/۲/۱۴۰۰ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (۱) ماده (۲۵) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶-، منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه ای کارگزاران نظام را به شرح زیر تصویب کرد:
منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه ای کارگزاران نظام
ماده ۱- در این تصویبنامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میرود:
۱- دستگاههای اجرایی: دستگاههای موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.
۲- کارگزاران نظام: تمامی مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و کارکنان مشغول خدمت در دستگاههای اجرایی.
۳- منشور: منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفهای کارگزاران نظام.
۴- سوگندنامه: سوگندنامه کارگزاران نظام.
ماده ۲- کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند در چهارچوب این منشور متناسب با مأموریت های خود، آیین رفتار حرفه ای و اخلاقی کارکنان خود را تدوین نمایند.
ماده ۳- کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند در استخدام کارکنان خود، پس از طی مراحل گزینش و در بدو اشتغال به کار افراد، تمهیدات لازم برای ادای سوگند و امضای منشور و آیین رفتار حرفهای و اخلاقی توسط آنان را فراهم کرده و سوگندنامه و منشور امضاشده را در پرونده کارگزینی آنان نگهداری نمایند.
ماده ۴- کارگزاران نظام موظفند در بدو ورود به خدمت، سوگند زیر را ادا کرده و امضاء نمایند.
تبصره- پیروان اقلیتهای دینی مصرح در اصل (۱۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سوگندنامه را با ذکر نام کتاب آسمای خود قرائت کرده و متن امضاشده توسط آنان با ذکر نام کتاب آسمانی خودشان خواهد بود:
“سوگندنامه”
بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون که به عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایرانی، افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و هموطنانم برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد میکنم که با عزمی راسخ تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیتهای قانونی در چهارچوب اصول حاک بر اخلاق حرفه ای کارگزاران نظام به کار گیرم و در همه حال به قانون اساسی، قوانین و مقررات حاکم و آیین رفتار حرفه ای و اخلاقی و فرهنگ سازمانی دستگاه متبوع خود پایبند باشم و از هیچ کوششی در جهت حرکت به سمت آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و توسعه و اعتلای نظام اداری و سازمان متبوع خود و خدمت به مردم دریغ نورزم.
ماده ۵- اصول حاکم بر منشور به شرح زیر است:
۱- تقوای الهی، توجه عملی به شئونات و شعایر دینی، تهذیب اخلاق فرد و اجتماعی.
۲- حاکمیت قانون در مناسبات اداری.
۳- رعایت کرامت و شرافت انسانی و صیانت از حقوق شهروندان.
۴- عدالت محوری و عدم تبعیض ناروا.
۵- نظم کاری و انضباط فردی و گروهی.
۶- شفافیت در فرآیند و عملکرد کاری، پاکدستی و عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی.
۷- وجدان کاری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی متناسب با وظایف و اختیارات.
۸- امانت داری، صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع و بیت المال و اهتمام در نگهداری آنها.
۹- تعهد و وفاداری به اهداف و مأموریت های سازمان و حفظ اسرار سازمانی.
۱۰- انتقادپذیری و ارتقای مستمر توان علمی، تخصصی و مهارتی.
۱۱- همکاری و هماندیشی با همکاران برای تولید، تبادل و انتقال دانش و تجربیات با هدف رسیدن به بلوغ سازمانی.
۱۲- خلاقیت، ابتکار و بهبود مستمر بهرهوری فردی و سازمانی.
۱۳- خردمندی، بردباری و اعتدال در رفتار و گفتار.
۱۴- آراستگی، نزاکت، خوش خلقی و شادابی در محیط کار.
۱۵- شایسته سالاری، توجه به تعهد و تخصص در انتصابات و جانشین پروری.
۱۶- بیطرفی در رسیدگی به موضوعات و عدم تعارض منافع بین کارمند و ارباب رجوع.
ماده ۶- مفاد و تعهدات کارگزاران نظام به شرح زیر است:
۱- انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی:
الف- به رعایت نظم و انضباط در انجام فعالیتها و حضور به موقع در سازمان توجه نمایم.
ب- در انجام وظایف و مسئولیتها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهم.
پ- سعی نمایم تا دانش خود را در زمینه فعالیت های سازمانی به روز نموده و دانش و تجربه خود را با توانمندی و ابتکار در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی به کار گیرم.
ت- به ایدهها و افکار جدید ارزش قایل شده و برای اجرایی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنم.
ث- برای افزایش بهره وری خود و سازمان با استفاده از روش های علمی و تجارب دیگران در حیطه فعالیت خود تلاش کنم.
ج- از امکانات، تجهیزات و سرمایههای نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشم.
چ- در انجام فعالیتها و تعاملات، روابط و مناسبات از قبیل خویشاوندی، قومی، نژادی، مذهبی و رویکرد تبعیضآمیز جنسیتی را در تصمیمات و اقدامات خود تأثیر ندهم.
ح- روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایم بدانم.
خ- با رعایت موازین اخلاقی و اداری، وظایف خود را به نحوه احسن در راه خدمت به مردم انجام دهم.
۲- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همکاران:
الف- مردم و شهروندان به عنوان ذیحق و ولی نعمت برای نظام اداری هستند. تلاش میکنم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنم.
ب- به مراجعهکنندگان به صورت عادلانه و در چهارچوب قوانین، مقررات و ضوابط، خدمت ارایه دهم.
پ- در محدوده وظایف شغلی، اظلاعات و راهنماییهای لازم مناسب به ارباب رجوع ارایه دهم و در زمینه خدمات دستگاه متبوع، شفافسازی نمایم.
ت- خواستههای قانونی ارباب رجوع را در چهارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زاید اداری و تحمیل هزینه اضافی به آنان ارایه دهم.
ث- به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشادهرو باشم.
ج- به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعهکنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد خود و سازمان متبوع نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنم.
چ- به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنم.
ح- سعی میکنم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گرهگشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود.
خ- روحیه کار جمعی را در خود تقویت کرده و در انجام فعالیتهای گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشم.
د- روحیه قدردانی از اقدامات مثبت و مفید دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نمایم که این امر را در بین همکاران اشاغه دهم.
ذ- دانش، تجربه و توانمندیهای خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرار داده و در ارتقای توانمندیهای آنان کوشا باشم.
ر- تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نمایم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان و ارباب رجوع پرهیز نمایم.
ماده ۷- تصویبنامه شماره ۲۳۱۴۳۰/ت۴۳۹۱۴ک مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۸۸ لغو میشود.
اسحاق جهانگیری- معاون اول رییسجمهور