دیوان بین المللی دادگستری درباره درخواست آفریقای جنوبی دستور اقدامات تامینی صادر کرد

دیوان بین المللی دادگستری امروز جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ درباره درخواست آفریقای جنوبی مبنی بر صدور دستور اقدامات تامینی درباره نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه تصمیم گیری کرد.

دیوان دادگستری بین المللی (International Court of justice) با صدور دستور اقدامات تامینی (Interim Measures) از اسرائیل خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات مرتکبان و همچنین حفظ جان فلسطینی‌ها انجام دهد.

دستور صادر شده شامل آتش بس فوری نیست

در این دستور که توسط ۱۷ قاضی دیوان اتخاذ شده است و قرائت آن توسط رئیس دیوان یک ساعت طول کشید، خواسته دولت آفریقای جنوبی مبنی بر آتش بس فوری مورد اشاره قرار نگرفته و از اسرائیل خواسته نشده است که عملیات نظامی در غزه را متوقف کند.

دیوان دادگستری بین المللی صالح به رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی است

با این حال یک قاضی عضو دیوان اعلام کرد که آفریقای جنوبی صلاحیت قانونی برای طرح دعوی علیه اسرائیل به اتهام ارتکاب به نسل کشی را دارد و هر کشوری که کنوانسیون مقابله با نسل کشی را امضا کرده است، می‌تواند علیه کشور دیگری مسئله نسل کشی را مطرح و شکایت کند.

او همچنین تایید کرد که دیوان دادگستری بین المللی صلاحیت رسیدگی به پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل را دارد.

مفاد دستور اقدامات تامینی دیوان دادگستری بین المللی

در دستور اقدامات تامینی صادر شده از سوی قضات دیوان دادگستری بین المللی این موارد مورد اشاره قرار گرفته اند:

  • اسرائیل باید تمام تمهیدات را برای جلوگیری از هر اقدامی که می‎‌تواند نسل‌کشی تلقی شود به کار گیرد، از جمله کشتن اعضای یک گروه، ایجاد صدمه بدنی، شرایط طراحی شده با هدف نابودی یک گروه و جلوگیری از تولد نوزادان
  • اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که ارتش این کشور هیچ اقدام نسل کشی مرتکب نمی‌شود
  • اسرائیل باید هرگونه اظهارنظر عمومی که می‌تواند تحریک به ارتکاب نسل‌کشی در غزه تلقی شود را متوقف کند و مرتکبان چنین اقداماتی را مجازات کند
  • اسرائیل باید ترتیباتی برای تضمین دسترسی به کمک های بشردوستانه اتخاذ کند
  • اسرائیل باید از تخریب مدارکی که می‌تواند در پرونده نسل کشی استفاده شود جلوگیری کند
  • اسرائیل باید ظرف یک ماه پس از صدور این دستور گزارشی را به دیوان ارائه کند

صدور رای نهایی در آینده ای نامعلوم

پس از صدور این دستور اقدمات تامینی رسیدگی به اصل پرونده، ممکن است ماه ها و چه بسا چند سال در دیوان دادگستری بین المللی طول بکشد.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

برخی از موکلین ما